Sökresultat för Marie Bendroth Karlsson...
Rensa filter?
Ambitionen med denna bok är att synliggöra och inspirera till estetiskt skapande arbete i förskolepedagogisk verksamhet. Synen på förskolans estetiska verksamhet är i ständig förändring och de senaste decennierna har rumsliga begrepp som snickarrum och målarrum bytts ut mot ateljé, och i stället för temaarbete används…
Det är en pedagogisk balansakt att ta del av barns perspektiv och i rätt ögonblick utmana dem så att de utifrån egna intressen kan lära sig mer om olika gestaltningsformer och om den visuella kultur de lever i. Att barn idag erövrar en visuell läskunnighet är lika angeläget som att de får en verbal- och skriftspråklig…
Med denna bok vill författarna inspirera till och ge kunskap om ett arbetssätt som grundar sig i Levande Verkstads pedagogiska idé. Det är ett kreativt och inkluderande arbetssätt, med gruppen och det reflekterande samtalet som en tillgång i arbetet med att synliggöra mångfald och ge inspiration. Ett arbete som ger…
– Ååhh, så spännande! säger en 5-årig flicka när hon kommer med sin förskolegrupp för att se en utställning på Passagen, Linköpings konsthall. Barn är nyfikna och har inga förutfattade meningar om hur konst ska se ut. Det är viktigt att bevara den nyfikenheten och använda våra konsthallar och museer för gemensamma…
Den grundläggande frågan i denna bok är vad som hindrar respektive stimulerar barns bildskapande. Boken inleds med en historisk översikt som presenterar de dominerande bildpedagogiska teorierna under senare delen av 1900-talet, dvs. de traditioner som idag verksamma pedagoger kan tänkas vara påverkade av. Huvuddelen av…
Enligt vissa filosofer har västerländsk samhällskultur under det senaste halvseklet genomgått en omvandling som gjort oss ?postmoderna?. Ett fenomen som associerats med denna postmodernitet är att visuell kultur uppfyller alltmer av vår tid och uppmärksamhet. Vardagen invaderas av displayer och kameror; platser,…
Kategorier: Konst Konst: allmänt Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Undervisning i specifika ämnen
Antologin Bilder för barn och bilder av barn handlar om barn och bilder, och relationen mellan dem i olika utbildningssammanhang. Författarna ger olika infallsvinklar på hur bilder för barn och av barn kan användas för att utveckla pedagogisk verksamhet.
Några av de frågor som boken behandlar är: Hur pratar man om…